zondag 6 februari 2011

De gezinsboer lost het niet in zijn eentje op


Gisteren kreeg ik een reactie op mijn weblog van een varkensboer die er niet om loog:

"DE burger wil geen mega stallen maar de consument shopt in de supermarkt het goedkoopste vlees"

In mijn Lezing op 14 februari in de Bogaard in Moergestel ga ik in op het perspectief van de veehouderij in Nederland. De varkensprijzen zijn al meer dan een jaar slecht, onder de kostprijs. In 5 jaar tijd zijn er in Brabant 700.000 meer varkens gekomen. Het is niet voor niets dat we het een varkenscyclus noemen. Wanneer grootschaligheid kleinschaligheid verdringt,mega- bedrijven eten 1 á 2 sector genoten op. Op maandag 23 februari neem ik deel aan een debat georganiseerd door agrarische jongeren. Wat ik hun moet vertellen is waarschijnlijk niet wat ze willen horen, maar als ze allemaal willen groeien bij de overname van het bedrijf dan zal er maar voor de helft van de aanwezigen een toekomst als boer weggelegd zijn.

Kortom, er verandert niets als er niets verandert. Er zal dus over de hele lijn van Bank tot consument op een andere manier gewerkt moeten worden.

Niet pamperen en met de mond beleiden maar, b
estuurders die de confrontatie niet uit de weg gaan met voedings- en voederindustrie. Want laat ons wel zijn, naast de consument zijn het de banken (RABO), de veevoederindustrie (CEHAVE), de medicijnindustrie(AUV), de vleesmonopolisten (VION), de voedingsconcerns, (Campina, AH, Unilever) die bepalen welke richting de veehouderij uitgaat.
aar de consument shopt in de supermarkt het goedkoopste vlees"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten