vrijdag 7 januari 2011

Bouwen voor en door jongeren

Iedere keer als ik bij het ophalen of wegbrengen van the Kids door Casteren rijd, zie ik komen van Westelbeers aan mijn linkerkant een mooi buurtje van niet echt kleine woningen, collectief gebouwd door en voor jongeren.

Volgens sommige is bouwen voor jongeren niet meer nodig op het platteland, want het vergrijst en ontgroent daar toch. Maar met een beetje inspanning is het misschien wel mogelijk om de ontgroeining wat af te remmen.

Op TV zag ik laatst een documentaire over de ontvolking in Zuid-Limbrg en natuurlijk moest daar het cliché plaatje bij van een stel hangende jongeren die riepen er is hier toch niets te doen, ik wil weg hier.

In mijn omgeving hoor ik vaak, kon ik maar een betaalbare woning, bouwen of kopen bij ons in het dorp. Na de wilde jaren en een afgeronde studie zijn er veel plattelands jongens en meiden die terug naar hun geboortegrond willen. Trouwens Zuidoost-Brabant is een aantrekkelijke kennisregio om te werken en de Kempen en de Peel dorpen zijn dan bij uitstek plekken waar het mogelijk is om kinderen in een beschermde omgeving op te laten groeien.

Als PvdA Brabant hebben we daarom in ons programma opgenomen dat het mogelijk moet zen om te bouwen voor jongeren op het platteland. Met collectieve zelfwerkzaamheid is het dan nog mogelijk om in het eigen dorp te blijven wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten