dinsdag 24 mei 2011

Geloven!?

    
Ik ben gelovig in de goddelijke samenhang der dingen. Ik denk dat ons bestaan hier zin heeft, en dat wij daar zin aan moeten geven. Dat wat rationeel niet kan en toch gebeurt, dat is de goddelijke kracht. Het mooie in het leven, de verwondering, de liefde tussen twee mensen, de geboorte van een kind, het opkomen van de zon, dat zijn dingen die mij het gevoel geven van een goddelijke kracht, hoe wetenschappelijk futuristisch dingen ook mogen zijn. Niet een kracht van er is iemand met een hogere macht buiten mij, ik ben zelf ook onderdeel van die kracht. Ik kan die kracht vergroten en die kracht ondermijnen, en dat geeft betekenis aan mijn leven. Ik denk dat wij als mens zijnde een bepaalde evolutie doormaken. Dat heeft maar een stukje te maken met de wetenschappelijke kennisontwikkeling. Voor mij heeft het ook te maken met een bepaalde geestelijke ontwikkeling. Ik vind het dogmatisch katholicisme, de islam en er zijn nog wel meer primitieve godsdiensten, achterlijke geloven. De essentie van geloven is voor mij, hoe kunnen we het samen zijn mooi en zinvol maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten