Wie
alleen maar kan kruipen, zoekt houvast om te leren lopen. Houvast vergt
duidelijke kaders en goede voorbeelden. Voorleven is een uitdaging voor
opvoeders, het jongerenwerk, het onderwijs, de politiek en alle maatschappelijke
organisaties.
Anders dan over geld en
zorgpremies praten wordt het tijd dat ministers eens samen praten over de relatie
opvoeden, onderwijs en cultuur en hier een maatschappelijk gedragen visie
op ontwikkelen.
Een pedagogische visie over opvoeden en samenleven.
Ouders vinden dat hun kind bijzonder is, en dus recht heeft
op de beste begeleiding of hulp. De kernvraag is of het kind daar altijd beter
van wordt. Met lekker sporten in een team kun je soms beter je energie kwijt en
leer je vanzelf omgaan met anderen.
Opvoedingscrisis
In onze geïndividualiseerde maatschappij is het opnieuw
aanbrengen van structuur in de opvoeding belangrijk, maar wel moeilijk. Vanuit
de opvoedingsondersteuning weten we dat jongeren behoefte hebben aan steun en
positieve communicatie enerzijds, en duidelijke kaders en toezicht anderzijds.
Volgens hoogleraar Jan
Derksen van de Radboud Universiteit doen jeugdigen en hun ouders steeds meer
een beroep op advisering en hulpverlening. Het stellen van diagnoses als ADHD,
NLD, PDD-NOS, Asperger, of dyslexie gebeurd aan de lopende band.
Bij jongeren zelf treed het eigen belang, een overtrokken
zelfbeeld, en niet kunnen omgaan met teleurstellingen op de voorgrond. Derksen
concludeert dat de oorzaak hiervan terug te leiden is naar het ontbreken van
structuur in de opvoeding en onzekerheid bij opvoeders die niet meer weten hoe
op te voeden en voorbeelden te stellen.
Opvoeden
Een asbak legen op straat? Dat doe je niet. Als je
wilt dat je kind zich milieubewust gedraagt.
Het goede voorbeeld geven is niet gemakkelijk. Er heeft in de
loop der jaren een verschuiving plaatsgevonden in opvoedingsstijl. Voorheen was
de opvoeder heer en meester, nu lijkt het kind te regeren.
Traditionele aangevers van opvoedkundige kaders, zoals de
kerk, artsen, wijkagenten, postbode, onderwijzers, maatschappelijk werkers,
toezichthouders,zijn uit het zicht verdwenen. Andere inzichten zoals, vrije
opvoeding, het nieuwe leren, marktwerking, automatisering en efficiency heeft deze
rolmodellen overbodig gemaakt, of hun handelswijze veranderd.
De jeugd stelt haar eigen kaders, en opvoeders gedogen dit,
want het kind moet zich tot een bijzonder individu kunnen ontwikkelen.
Natuurlijk heeft elk kind bijzondere eigenschappen. Maar
niet elke eigenschap moet worden
gekoesterd. Ook kinderen moeten leren om te gaan met de minder prettige
gevolgen van hun eigenschappen. Hoe helpen we kinderen hun plaats te vinden in
de maatschappij, gegeven alle goede en minder goede eigenschappen en
voorbeelden in hun omgeving.
Rust, regelmaat en betrokkenheid.
In een complexe samenleving is het richten van alle aandacht
op het gezin onvoldoende om structuur en betrokkenheid te creëren. Als
voorbeeld de vluchtige internet- en mediacultuur. Niet alles wat op internet
staat is waar, en wanneer uitingen op internet niet aan normale fatsoensregels
voldoen dan kun je als gezin nog zo goed je best doen maar je kinderen worden hier wel door
beinvloed.
Samenwerken aan samenleven.
Maatschappelijke instanties kunnen dragers zijn van een
nieuwe manier van voorleven, en laten zien hoe het anders en beter kan. Werken in
groepsverband, en elkaar aanspreken behoeven meer aandacht als tegenhanger van
individualisme en communicatie op afstand.
De aloude waarden van rust, regelmaat en betrokkenheid
kunnen door scholen, instellingen en verenigingen in een bij deze tijd passende
vorm worden uitgedragen. Wie werkzaam is in een maatschappelijke functie kan door voorbeeldgedrag structuur aanbrengen
in het leven van mensen die daar moeite mee hebben.
De pers kan een
bijdragen leveren door goed onderbouwde informatie te presenteren. En de
politiek door genuanceerd en inhoudelijk te debatteren in plaats van inspelen
op onderbuikgevoelens en het uitvergroten van incidenten.
Professionaliteit is echte ondersteunende aandacht
Als bureaucratische regels, marktdenken en de ver doorgevoerde
protocollaire verantwoording de kern van hun werk aantasten kunnen en moeten
professionals in zorg en opvoeding in verzet komen. Zorg is meer dan even een gesprek van vijf minuten. Professionals
werken vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid, waar opvoeden en
voorleven deel van uitmaken. Het is de taak
van maatschappelijke organisaties deze verantwoordelijkheid te
ondersteunen en uit te dragen.
De burger
In een sterk marktgerichte maatschappij worden Burgers
geleerd steeds meer voor de eigen rechten op te komen: ”Mijn kind moet het beste van het beste krijgen”. Belangrijke
pedagogische uitgangspunten als gemeenschapszin en betrokkenheid
veronderstelt juist oog voor alle kinderen, ook die van de buren. Wat is er
mooier dan je als (jonge) burger gesteund te voelen door de sociale gemeenschap
waar je deel van uitmaakt?
De menselijke maat en duurzaam samenleven zijn belangrijke
uitgangspunten bij de opvoeding van onze jonge burgers.
De Overheid
De overheid is medefinancier en regisseur van verschillende
dienstverlenende organisaties. De werkelijkheid is echter, dat zorg, welzijn,
onderwijs,cultuur en media worden vermarkt en ingekocht op een
aanbestedingsmarkt waar moreel besef van ondergeschikt belang is.
Kortom, Nieuwe
regering. U zou alles moeten ondernemen om in ons zorg, onderwijs en
cultuurbeleid meer aandacht te besteden aan het samen werken aan een prettige
en voor iedereen toegankelijke samenleving.
Raf
Daenen, Fractievoorzitter PvdA Oirschot, mede auteur perspectief op
maatschappij in crisis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten